Теоретичні основи використання нових інформаційних технологій у початковій школі


Бурхливий розвиток нових інформаційних технологій протягом останніх п’яти років наклали певний відбиток на розвиток особи­ стості сучасної дитини. Потужний потік нової інформації, реклами, застосування комп’ютерних технологій у телебаченні, поширення ігрових приставок, електронних іграшок і комп’ютерів суттєво впли-вають на виховання дитини та її сприйняття навколишнього світу. Істотно змінюється і характер її улюбленої практичної діяльності — гри, змінюються улюблені герої та захоплення дитини.

Починаючи навчатися в школі, вона може відчути певний дис-комфорт. Не в усіх школах сьогодні є оснащені технологічні класи, навчальні програми, а застаріли методичні прийоми призводять до істотного зниження мотивації навчання школярів, змушуючи вдум-ливих педагогів шукати сучасніші засоби і методи навчання.

Сьогодні інформатика розглядається як важливіший компонент загальної освіти, що відіграє значну роль у розв’язанні пріоритетних завдань навчання та виховання — формуванні цілісного світогля-ду, картини світу, навчальних та комунікативних навичок, основ­ них психічних якостей учнів.

Широке застосування комп’ютерних технологій в освіті посту-пово, але досить упевнено стає найважливішою деталлю навчально-виховного процесу школи.


Учителеві застосування ІКТ дозволяє економити час і макси-мально ефективно виконувати повсякденні справи й обов’язки як фахівцеві:
  • готуватися до уроків (складати конспекти, добирати дидактичні матеріали), батьківських зборів, виховних годин, різноманітних виступів на педрадах, засіданнях МО, семінарах;
  • оформлювати документацію;
  • в оперативному режимі відстежувати результати навчальної ді-яльності учнів;
  • налагоджувати спілкування з батьками своїх учнів;
  • обмінюватися з колегами досвідом роботи, власними методич-ними надбаннями
  • обговорювати з ними актуальні питання навчання і виховання школярів;
  • швидко отримувати й систематизувати потрібну інформацію. 
Таким чином, упровадження ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей робить цікавішим і ефективнішим.

Як свідчить практика, застосування комп’ютера на уроках у по-чатковій школі має декілька режимів:
  • демонстраційний (демонстрація певної навчальної інформації);
  • індивідуальний (організація індивідуальної роботи учнів);
  • комбінований (застосування на одному уроці демонстрації та ін-дивідуальної роботи).

Для роботи в демонстраційному режимі вчителеві достатньо ма-ти на уроці один комп’ютер і мультимедійний проектор, за допомо-гою якого потрібна інформація виводиться на екран, як правило, у вигляді слайдів.
Щоб організувати індивідуальну роботу, кожний учень має бути забезпечений персональним комп’ютером.
Як свідчать дослідження, якість знань учнів підвищується, як-що вони самостійно засвоюють навчальний матеріал, використовуючи ПК, а вчитель при цьому виконує роль організатора і коорди-натора навчального процесу.

У початковій школі ІКТ можна використовувати на будь-якому етапі уроку:
  • під час перевірки домашнього завдання;
  • актуалізації знань;
  • вивчення нового матеріалу;
  • закріплення, повторення вивченого;
  • контролю;
  • оцінювання.

Упродовж останніх років набула популярності проектна технологія навчання.

Упровадження ІКТ дозволяє вводити елементи проектної діяль-ності вже в початковій школі.

Використовуючи комп’ютер, учитель має дотримуватися певних правил роботи з ним та навчати цього своїх учнів:
  • для того щоб запобігти потраплянню на екран прямих соняч-них променів та появі відблисків, що значно ускладнює читання тексту з екрана, монітор має бути повернутий у бік від вікна під кутом не менше ніж 90°;
  • екран монітора має бути очищений від пилу, оскільки пил спри-чинює появу шкідливих впливів під час роботи;
  • стіл, на якому розміщений комп’ютер, має бути вільний від сто-ронніх речей;
  • щоб запобігти забрудненню клавіатури, миші, системного бло-ка, монітора, перед початком роботи за комп’ютером слід вими-ти і насухо витерти руки;
  • для запобігання забрудненню миші, що може призвести до її ви-ходу з ладу, під неї потрібно покласти спеціальний килимок;
  • упродовж тижня із використанням ІКТ має проводитись 2–3 уроки;
  • індивідуальна робота за комп’ютером має складати не більше ніж 10–15 хв;
  • протягом уроку необхідно проводити фізкультхвилинки і гім-настику для очей;
  • перед початком уроку необхідно провітрити приміщення, у яко-му діти працюватимуть.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Прокачай цифрову освіту: Лайфхаки з використання інформаційних технологій від кафедри ПМД та ІКТ в освіті

SCHOOL TODAY (Система управління навчанням)